
2014 IL App (1st) 133087-U 
 

SECOND DIVISION 
September 30, 2014 

 
No. 1-13-3087 

 
NOTICE: This order was filed under Supreme Court Rule 23 and may not be cited as precedent 
by any party except in the limited circumstances allowed under Rule 23(e)(1). 
______________________________________________________________________________ 

 
IN THE 

APPELLATE COURT OF ILLINOIS 
FIRST DISTRICT 

______________________________________________________________________________ 
 
EDWARD ARNETT "EDDIE" JOHNSON,   ) Appeal from the 
        ) Circuit Court of Cook County 
 Plaintiff-Appellant,       )
        ) 
v.        )     
        )   
THE CHICAGO TRIBUNE COMPANY,    ) No. 13 L 743  
        ) 
 Defendant-Appellee.     )  
        )  
 (Clear Channel Communications, Inc., Premiere Radio )  
Networks, Inc., John Edward "Skip" Bayless II, and  ) Honorable Frank Castiglione, 
Georgia Television Company, d/b/a WSB-Television and  ) Judge Presiding. 
WSBTV.COM,      ) 
        )  
 Defendants.)      ) 
 
 

PRESIDING JUSTICE SIMON delivered the judgment of the court.  
Justices Pierce and Liu concurred in the judgment. 
 

O R D E R 
 

¶ 1 Held: Summary judgment was proper in libel action by public figure against defendant 
newspaper company where plaintiff failed to present clear and convincing 
evidence that defendant published the alleged libelous statement with actual 
malice or reckless disregard for the truth.

 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 2 - 

¶ 2 Plaintiff Edward Arnett "Eddie" Johnson filed the underlying libel complaint with three 

counts sounding in negligence, false light, and defamation per se on October 12, 2006. Plaintiff 

alleged that defendant Chicago Tribune Company (Tribune) published a story on August 9, 

2006, in its newspaper that mistakenly identified plaintiff as a man identified as Eddie Johnson in 

an AP newswire story on August 8, 2006, detailing that man's arrest for residential burglary and 

sexually assaulting an 8 year-old girl. Remaining defendants were other media outlets and 

personalities that picked up this incorrect version of the story. These defendants settled with 

plaintiff and were dismissed with prejudice and the case advanced against Tribune. On 

September 4, 2013, the circuit court granted Tribune's motion for summary judgment and 

plaintiff appealed. 

¶ 3 On appeal, plaintiff argues that the circuit court erred in finding plaintiff failed to present 

a genuine issue of material fact. Plaintiff argues that there is evidence of record from which a 

jury could find defendant acted with actual malice and reckless disregard for the truth. For the 

following reasons, we affirm the judgment of the circuit court. 

¶ 4   I.  BACKGROUND 

¶ 5 Plaintiff hails from Chicago, Illinois, and starred as a basketball player for Westinghouse 

High School and the University of Illinois at Urbana-Champaign before being the 29th player 

drafted in the 1981 National Basketball Association (NBA) draft by the Kansas City Kings. 

Plaintiff played for 17 seasons in the NBA for the Kansas City Kings, Phoenix Suns, Seattle 

SuperSonics, Charlotte Hornets, Indiana Pacers, Denver Nuggets, and Houston Rockets before 

retiring in 1999. Plaintiff enjoyed success in the NBA, scoring over 19,000 points, earning the 

Sixth Man of the Year Award in 1999, and becoming the league's all-time leading scorer off the 

bench.  



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 3 - 

¶ 6 Following retirement, plaintiff parlayed his successful NBA career and public stature into 

various other endeavors. Plaintiff, who believes he is one of the greatest jump shooters to ever 

play in the NBA, created an instructional video on jump shooting, maintains instructional 

websites, gives motivational speeches, writes on the NBA, and has been a television personality 

serving as color commentary announcer for Phoenix Suns television broadcasts since 2001. 

Plaintiff has also provided guest analysis for broadcasts on various national NBA game telecasts. 

¶ 7 On August 8, 2006, an Associated Press (AP) news story was released at 11:42 p.m. The 

story, titled "Ex-NBA Star Johnson Accused in Sex Rap," arose out of Ocala, Florida, and began 

with the lede paragraph "Former NBA All-Star Eddie Johnson has been arrested and charged 

with sexually assaulting an 8-year-old girl, authorities said Tuesday night." The ten paragraph 

article detailed the charges of sexual assault of a minor and residential burglary involved. The 

article also noted that county court records indicated that Eddie Johnson had numerous prior 

convictions. The tenth and final paragraph indicated that "Johnson, a 6-foot-2 guard from 

Auburn University, played in the NBA from 1977-1987 with the Atlanta Hawks, Cleveland 

Cavaliers and Seattle SuperSonics. He represented the Hawks in the 1980 and 1981 NBA All-

Star games and scored 10,163 points in his career." 

¶ 8 At the time this article came across the AP wire, the Tribune sports section contained a 

daily feature entitled "Press Box," whereby the editors on duty would review incoming articles 

and digest them into short news reports to summarize sports stories of note. On the night the 

article came through, Mike Kates, Tom Carkeek, and Mark Shapiro were the editors on duty for 

the Tribune print edition. Shapiro was responsible for reading stories that came over the news 

wire and determining whether a story was newsworthy and should be included in the next day's 

paper. The deadline for closing the print edition was 12:30 a.m. 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 4 - 

¶ 9 One of Shapiro's colleagues saw the AP article and told Shapiro that there was a story 

about Eddie Johnson and that Johnson had played at the University of Illinois. Shapiro clicked on 

the link and read the first three or four paragraphs of the story. Shapiro determined that the story 

was newsworthy, performed a cut and paste of the portion of the article he felt was pertinent, in 

this case most of the first two paragraphs of the AP article, and transferred it into the press box 

file. Shapiro also drafted the caption "Former NBA Illini Star Accused of Sexual Assault" and 

added the word Illinois to the first paragraph of the article. 

¶ 10 Shapiro admitted that this was a mistake. Shapiro also admitted that he did not read the 

entire AP article before putting it in the press box file and trusted the statement of his colleague 

that it involved plaintiff who was a standout at Illinois. At the time, Shapiro was unaware that 

there was more than one Eddie Johnson who was a former NBA player. Shapiro also stated that 

he did not always read the entire AP article, but based on his experience might read only enough 

to determine if he wanted to go with the story.  

¶ 11 Daniel McGrath, associate managing editor for sports, the top supervisor for the sports 

department, stated that this was typically all that was necessary and relevant for the purposes of 

adding a story to the press box section. McGrath explained that AP stories typically follow the 

inverted pyramid or "AP style" where all essential information is contained within the top two or 

three paragraphs. Given the volume of material that the wire editor must review, McGrath stated 

that it is not always practical or possible to read the entire article. 

¶ 12 On the morning of August 9, 2006, McGrath identified the error in the press box section 

by reading the paper and by an e-mail sent to him from a reader. McGrath believed that there 

was an error because the AP story was from Florida, the Eddie Johnson he knew from Illinois 

lived in Phoenix, and he knew there was an age discrepancy. McGrath immediately contacted his 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 5 - 

sports editor and asked him to check if the story was up on the Internet site and, if so, to take it 

down and get a correction posted. McGrath then went to his office and investigated how the error 

could have been made. 

¶ 13 McGrath took a call from plaintiff's marketing representative and then from plaintiff 

himself. McGrath informed them that he was aware that plaintiff was misidentified, the Tribune 

was investigating the issue, and they were determining the best steps to set the record straight 

and rectify the situation. McGrath apologized and informed plaintiff that they were heartsick 

over this very serious issue. In the next day's paper, the Tribune published a retraction and 

apology entitled "An Apology to Chicago's Eddie Johnson" written by McGrath.  

¶ 14 The 13 paragraph article was prominently placed on page two of the sports section and 

summarized the error made by the Tribune and highlighted plaintiff's distinguished career and 

many charity and community accomplishments. McGrath started the article by noting that 

"[h]aste to make deadline is no excuse for putting incorrect information in a newspaper." He also 

included several facts that were "tipoffs" or "red flags" in the story that made the error all the 

more embarrassing. Specifically, McGrath noted that the AP article included an Ocala, Florida 

dateline and plaintiff lives in Phoenix, Arizona and works in television there. In addition, he 

stated that the nature of charges against Eddie Johnson should have been a tipoff because 

"[a]nyone who knows or has had even limited contact with Chicago's Eddie Johnson would find 

it unfathomable that he would be linked to such behavior." 

¶ 15 Plaintiff testified that he was in Hawaii on vacation with his family when the article was 

published, but that he received numerous calls, e-mails, and complaints regarding the article. 

Plaintiff explained that he had long dealt with this issue as the other Eddie Johnson had repeated 

troubles with the law that were incorrectly connected to plaintiff. He explained that this was not 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 6 - 

only a nuisance but a hindrance to his professional life, particularly his online and video training, 

speaking, and community efforts, and he filed the underlying action.  

¶ 16 Following discovery, the trial court granted defendant's motion for summary judgment. 

The court stated that there was "absolutely no evidence before the Court that the Tribune acted 

with actual malice. *** Nor is there even remotely any evidence that anyone involved in 

publishing the press box article purposefully avoided learning the truth that story was about the 

troubled Johnson rather than Plaintiff." This appeal followed. 

¶ 17     II.  ANALYSIS   

¶ 18 Summary judgment may be granted when the pleadings, depositions, admissions and 

affidavits on file demonstrate no genuine issue as to any material fact and the moving party is 

entitled to judgment as a matter of law. 735 ILCS 5/2-1005(c) (West 2006). We review an order 

granting summary judgment de novo. Chicago Hospital Risk Pooling Program v. Illinois State 

Medical Inter-Insurance Exchange, 397 Ill. App. 3d 512, 523 (2010). We review the evidence in 

a light most favorable to the nonmovant, but we cannot ignore evidence unfavorable to the 

nonmovant and may sustain the trial court on any basis called for in the record.  Ruane v. Amore, 

287 Ill. App. 3d 465, 474 (1997). While "facts contained in an affidavit in support of a motion 

for summary judgment which are not contradicted by counteraffidavit are admitted and must be 

taken as true for purposes of the motion" a plaintiff's assertions that are contradicted and 

unsupported are not taken as true for the summary judgment motion. Purtill v. Hess, 111 Ill. 2d 

229, 241 (1986); Village of Arlington Heights v. Anderson, 2011 IL App (1st) 110748, ¶ 14. 

¶ 19 Likewise, the question whether the evidence of record in a case is sufficient to support a 

finding of actual malice in a defamation claim is a question of law and reviewed de novo. Harte-

Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 685 (1989). In the landmark case of 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 7 - 

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), the United States Supreme Court 

announced the actual malice standard for defamatory damages sought by a public official, stating 

that the public official must prove "that the statement was made with 'actual malice'—that is, 

with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not." Id. at 

280. This requirement was later extended to public figures such as plaintiff. Curtis Publishing 

Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967); Harte-Hanks, 491 U.S. at 666; Piersall v. SportsVision of 

Chicago, 230 Ill. App. 3d 503 (1992). A summary judgment motion based on a claim that there 

was no actual malice by defendant may succeed where the plaintiff fails to set forth " 'clear and 

convincing' evidence that there is a genuine issue of material fact as to whether the defendant 

made an alleged defamatory statement with actual malice." Piersall, 230 Ill. App. 3d at 507-08, 

quoting Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 252 (1986). 

¶ 20 Actual malice is not demonstrated through a showing of ill will or malice or motivation 

simply for profits, but with a reckless disregard for the truth that includes a high degree of 

awareness of the probable falsity or that the defendant had serious doubts as to the truth of the 

statement published. Harte-Hanks, 491 U.S. at 667; see also Kuwik v. Starmark Star Marketing 

and Administration, Inc., 156 Ill. 2d 16, 24-25 (1993). It also is not shown by a simple failure to 

investigate or follow what a reasonably prudent person would have published or investigated. 

Costello v. Capital Cities Communications, Inc., 125 Ill. 2d 402, 421 (1988). An actual malice 

determination requires a determination that the defendant seriously doubted the truth of the 

assertions. Id. 

¶ 21 There is no dispute that plaintiff is a public figure having played major collegiate and 

professional basketball and appearing regularly on television as a color analyst for NBA games 

both regionally and nationally. There also is no dispute that defendant published a newspaper 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 8 - 

article including false information that was hurtful and damaging to plaintiff and as defendant 

repeatedly admits, unacceptable. Plaintiff contends that the court erred by granting summary 

judgment because a genuine issue of material fact existed as a reasonable jury could find 

defendant acted with actual malice and reckless disregard in publishing the libelous article.  

¶ 22 However, plaintiff failed to present clear and convincing evidence that defendant's 

employees Kates, Carkeek, and Shapiro, seriously doubted the truth of the article before it was 

published. Shapiro and McGrath testified to the traditional AP style of articles reviewed and that 

the AP article in this case atypically contained the information about Eddie Johnson at the end of 

the article. It is certainly a reasonable argument by plaintiff that there was a failure to investigate 

the truth and a failure to follow proper industry standards in publishing the article with reference 

to plaintiff.  However, all of the testimony indicated that this was simply an error by the editorial 

staff and that they believed that they were correct in tying the article to plaintiff.  

¶ 23 Plaintiff did not present any evidence that supports his argument that this case is like that 

in Harte-Hanks or Edwards v. Paddock Publications, 327 Ill. App. 3d 553 (2001). These cases 

involved a deliberate effort to avoid the truth or disputed issues of fact and credibility, whereas 

here there was no subjective understanding or awareness that the editors had identified the wrong 

Eddie Johnson. Rather, there was only evidence that there was a failure to read the entire AP 

article and no evidence presented to doubt the editors' good faith belief that they had the story 

correct. Under Costello, failing to follow industry standards is insufficient basis for a defamation 

claim by a public figure and that is the best that plaintiff can do in this case. 

¶ 24 Plaintiff and the Eddie Johnson in the AP article played professional basketball around 

the same time, played for some of the same teams and were both All-Star players. This is 

precisely why plaintiff admitted that he has been "haunted" by the other Eddie Johnson and how 



No. 1-13-3087 
 
 

 
 - 9 - 

so many others have attached plaintiff to the other Eddie Johnson's long list of issues and 

malfeasance. The Tribune's malfeasance and nonfeasance do not rise to the level of malice 

necessary to create a genuine issue of material fact that would warrant a reversal of a motion for 

summary judgment on a claim for defamatory damages by a public figure. Therefore, because 

the plaintiff failed to produce evidence of the Tribune's actual malice or a reckless disregard for 

the truth, we hold that the circuit court did not err when it granted the Tribune's motion for 

summary judgment. 

¶ 25  III.  CONCLUSION 

¶ 26 For the reasons stated, we affirm the judgment of the circuit court. 

¶ 27 Affirmed. 


